اجاره خودرو
      
09125035039
     
تهران - سعادت آباد
     
پشتیبانی 24 ساعته

معمولا در مواردی مانند مراسم خاص مثل جشن عروسی، استقبال از توریست و… اجاره خودرو امری رایج می باشد. با توجه به این نیاز موسساتی هستند که انواع خودرو را با توجه به سلیقه مشتری و با انجام مراحل اداری و و با یک قرار داد که شامل قوانین حقوقی خاص می باشد به آن ها اجاره خواهد داد . این قوانین حقوقی شامل مواد ۴۶۸ تا ۵۰۶ قانون مدنی می‌ باشد. در ادامه این مطلب با همراه باشید تا به بررسی این قوانین و میزان تاثیر آن ها در قرارداد اجاره خودرو بپردازیم.

اهمیت ویژگی‌های خودرو در قرارداد اجاره:

از مورد اهمیت ترین موارد درباره اجاره خودرو داشتن اطلاع دقیق درباره ی ویژگی‌های خودرو مثل مدل، رنگ، پلاک و مواردی دیگر مانند نبود نقص فنی و مجوز استفاده مشتری از خودرو و اجازه تردد و ذکر آن در قرارداد می باشد در صورتی که این ویژگی ها در قرار داد نوشته نشود عملا قرار داد اعتباری نداشته و اجاره باطل است .

یکی از نکات مهم دیگر اجاره خودرو این است که ممکن است در هنگام استفاده مستاجر از خودرو صدمه ای به خودرو وارد شود و موجر ناچار باشد که برای جلوگیری از ضررات احتمالی دیگر به برطرف کردن این ایراد بپردازد در این مواقع مستاجر تا جایی که این کار خللی در استفاده او از خودرو ایجاد نکرده است اجازه ندارد تا از این کار جلوگیری کند در غیر این صورت می تواند معامله اجاره را فسخ نماید.

قوانین کلی و مدنی اجاره خودرو:

در ابتدا لازم است تا قبل از اجاره خودرو با مفهوم آن آشنا شویم بر طبق ماده 466 قانون مدنی اجاره عقدی است که به موجب آن، مستاجر، مالک منافع عین مستاجره می‌شود. اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌ کننده را مستاجر و مورد اجاره را عین مستاجره گویند. (به بیان ساده ‌تر باید بگوییم، که عین مستاجره به معنی همان خوردویی است که کرایه می‌ شود و مالک منافع عین مستاجره کسی است که به موجب پرداخت هزینه اجاره و عقد قرارداد با مالک از تمامی مزیت ها و امکانات آن مال که در اینجا خودرو است، بهره می ‌برد و موجر کسی است که مال، یعنی خودرو را در ازای دریافت مبلغ کرایه و قرارداد به مستاجر تحویل می ‌دهد.)

مسئولیت و وظایف موجر در قرارداد اجاره خودرو:

یکی از مسئولیت های موجر، تحویل به موقع خودرو بدون هیچ عیب و نقصی و کاملا قابل استفاده و با ذکر کامل ویژگی ها و مشخصات خودرو در قرارداد به مشتری است. علاوه بر این در ماده ۴۸۶ قانون مدنی ذکر شده است که مواردی مانند تعمیرات و یا تهیه وسایل و تجهیزات لازم برای استفاده از مورد اجاره، بر عهده مالک است. اما در صورتی که طرفین قرار داد صلاح دانستند که این قوانین مانند متقبل شدن هزینه بنزین، تعویض روغن موتور، شستشو و نظافت خودرو و هزینه ها بیمه در قرارداد تغییر کند می توانند آن را در قرار داد ذکر نموده و این مسئولیت ها را به مستاجر بسپارند.

مسئولیت و وظایف مستاجر در قرارداد اجاره خودرو:

با توجه به ماده ۴۹۰ قانون مدنی مستاجر وظیفه دارد دمای خودرو، وضعیت لاستیک ها را بررسی نموده و همچنین حداکثر میزان سرعت خودرو را رعایت کرده و از مواردی که خلاف عرف بوده و باعث آسیب به خودرو می شود جلوگیری نماید. اگر بخواهیم با مثالی یکی از موارد این قوانین را برای شما بازگو کنیم این است که مثلا مستاجر اجازه ندارد خودرویی را که به قصد استفاده در مراسمی مانند عروسی اجاره نموده برای استفاده های دیگر مانند مسافرت یا سفرهای برون شهری و یا حمل بار بکار گیرد. در صورتی که مستاجر قوانین را رعایت ننمود و از خودرو استفاده غیر عرف داست قانون مدنی این اجازه را به موجر می دهد که در صورت دلخواه قرارداد را فسخ نماید.

پایان قرارداد اجاره خودرو:

با توجه به قانون مدنی مشخص بودن مدت اجاره و ذکر آن در نمونه قرارداد اجاره خودرو لازم است، در غیر این صورت قرارداد اجاره باطل خواهد بود.

با توجه به این که موجر در تاریخ شروع قرارداد خودرو را به مستاجر تحویل می ‌دهد، مستاجر هم وظیفه دارد در پایان مدت قرارداد خودرو را با رعایت کامل قوانین ذکر شده در قرارداد نزد موجر بازگرداند و در صورت عدم تحویل به موقع خودرو ملزم به پرداخت اجرت المثل و جریمه دیر کرد با توجه به میزان ذکر شده و توافق شده در قرارداد می شود.

نکته: مسئولیت هرگونه تخلف صورت گرفته به وسیله خودرو مورد اجاره، برعهده راننده آن می باشد.

بیمه اتومبیل اجاره شده:

بیمه خودرو و وسایل نقلیه، مسئولیت تامین خسارت‌ های احتمالی ناشی از تصادفات و حوادث اتومبیل کرایه شده را عهده دار می باشد، که این خسارت ‌ها شامل آتش ‌سوزی، سرقت، آسیب دیدن سرنشینان و شخصی که خودرو را اجاره کرده و تمامی خسارت ‌هایی که به او وارد شده است و تحت عنوان بیمه شخص ثالث خواهد بود که به صورت اجباری باید توسط مالک برای خودرو انجام شود.

قوانین پلیس راهور ناجا برای خودروهای متخلف:

بر طبق قوانین سایت رسمی راهور ناجا، مسئولیت هرگونه تخلف بر عهده راننده خواهد بود و بسته به مجازات تعیین شده، حتی ممکن است شخص برای همیشه یا مدتی از رانندگی محروم و یا متهم به حبس یا قصاص و … گردد. مثلا در صورتی که بدون اطلاع مالک توسط خودرو مشروبات الکلی حمل شود، مجازات این تخلف شامل راننده و شخصی که خودرو را اجاره کرده خواهد بود، و مالک می ‌تواند پس از احراز هویت و ثابت کردن مالکیت خود، خودرو را تحویل بگیرد و مسئولیتی در قبال آن تخلف نخواهد داشت.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.6 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 25

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp chat