اجاره خودرو
      
09125035039
     
تهران - سعادت آباد
     
پشتیبانی 24 ساعته

ماشین یکی از وسایل پرکاربرد در زندگی روزمره ماست که به رسیدگی زیادی احتیاج دارد. یکی از اقداماتی که باعث افزایش طول عمر ماشین شما می شود چکاپ خودرو طبق یک برنامه ی روتین است.
یکی از قطعات مهم خودرو که باید در زمان درست و دقیق تعویض شود، تسمه تایم خودرو می باشد. تسمه تایم ماشین نقش مهمی در کارکرد ماشین دارد.
تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا درباره ی این قطعه ی مهم و حیاتی خودرو با شما صحبت کنیم….

 

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم یک قطعه پلاستیکی اغلب4 لایه است. لایه بیرونی از جنس یک پارچه مقاوم می باشد و لایه دوم از جنس الیاف شیشه است که در برابر دما، کشش طولی و پارگی مقاوم است .
لایه سوم از جنس پلاستیک CR یا HNBR می باشد که مهم ترین لایه تشکیل دهنده ی تسمه تایم است.این لایه دوام و استحکام دینامیکی بسیار زیادی دارد. لایه چهارم از جنس پارچه پلی آمید است که انعطاف بالایی دارد و باعث تقویت قدرت دندانه ها می شود.

وظیفه ی تسمه تایم در ماشین چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بفهمید تمام نظمی که یک ماشین دارد، مدیون یک قطعه ی ساده به نام تسمه تایم است.بله تعجب نکنید… تسمه تایم یک قطعه دندانه دندانه است که وظیفه اصلی آن متصل کردن میلنگ به میل سوپاپ است که همین موضوع باعث کار خودروی شما می شود.

 

چند مدل تایمینگ در خودروها یافت می شود؟

1- تسمه تایم:

تسمه تایم یک قطعه ی پلاستیکی است که پس از گذشت چند وقت دچار آسیب و پارگی میشود. اگر تایمینگ خودروی شما از جنس پلاستیک است باید خیلی حواستان را جمع کنید و مرتبا ماشینتان را برای چکاپ نزد مکانیک خودرو ببرید.

2- زنجیر تایم:

زنجیر تایم یکی از بهترین و مقاوم ترین تایمینگ ها است. این قطعه ی فوق العاده نیاز به تعویض ندارد و طول عمر بسیار بالایی نیز دارد. زنجیر تایم به علت جنس فلزی خود از آسیب‌هایی که احتمال رویت آن‌ها در تسمه تایم وجود دارد در امان است و می‌توان گفت عمر تعویض به اندازه عمر موتور ماشین است و نیازی به تعویض آن وجود ندارد.
توجه داشته باشید برای این که بدانید خودروی شما از کدام نوع است، باید به دفترچه راهنمای ماشینتان مراجعه کنید و با توجه به مدل ماشینتان از یک متخصص پرس و جو کنید.

چگونه بفهمیم که باید تسمه تایم خودرو را تعویض کنیم؟

یکی از علل موثر در زمان تعویض تسمه تایم ماشین، کارکرد آن است که میزان فرسودگی تسمه تایم هر خودرو باتوجه به کارکرد آن متفاوت است.

نشانه هایی که از فرسودگی تسمه تایم خودرو خبر می دهد:

• عملکرد بد دور موتور ماشین
• از بین رفتن دندانه های تسمه تایم
• مشکل در استارت و حرکت ماشین
• مشکل در اگزوز ماشین
• ترک های ریز در تسمه تایم
• لرزش غیر عادی ماشین
• افزایش مصرف سوخت خودرو
• صدای ضربه در زیر کاپوت ماشین

زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای متفاوت:

میتسوبیشی پاجرو 1992_2008 100000
میتسوبیشی گالانت 1992_1993 85000
میتسوبیشی لنسر 1990_1993 90000
هیوندای آوانته 100000
هیوندای ورنا 65000
کیا ریو 65000
مزدا 323 70000
تویوتا کرولا 2005_2012 90000
فولکس‌واگن کدی 85000
فولکس‌واگن گل 85000
پژو 206 TU3 1.4 لیتری 70000
پژو 405 60000
پراید 100000
رنو مگان 2000 60000
رنو لوگان (تندر) 40000
سیتروئن زانتیا 65000

عدم تعویض به موقع تسمه تایم ماشین چه مشکلاتی در خودرو ایجاد می کند؟

معمولا تسمه تایم با گذشت زمان دچار پارگی می شود در بهترین حالت پاره شدن این قطعه می‌تواند باعث خاموش شدن ماشین شود اما میزان خسارت وارده به ماشین شما با توجه به مدل ماشین متفاوت است.
در بعضی ماشین ها پارگی تسمه تایم موجبز کج شدن سوپاپ‌ها می‌شود که برای برطرف کردن این مشکل به به باز کردن کامل سرسیلندر احتیاج می باشد.

اقداماتی که یک مکانیک پس از پاره شدن تسمه تایم انجام می دهد:

• بازدید تایپیت های هیدرولیکی ماشین
• بازدید گیت و سیت سوپاپ‌های ماشین
ش بازدید سوپاپ‌ها از لحاظ نشتی و آب‌بندی بودن با سیت و تعویض سوپاپ‌های کج شده خودرو
• بازدید کف سرسیلندر از لحاظ تاب‌ دیدگی

 

چگونه اصل بودن تسمه تایم خودرو را تشخیص دهیم؟

برای خرید تسمه تایم خودرو امروزه برند‌های زیادی با قیمت‌های متفاوت وجود دارد که همین امر موجب به وجود آمدن رقابت بین این برند ها شده است و در این بین تسمه تایم های فیک و تقلبی نیز در بازار پیدا می شوند.
برای خرید تسمه تایم ماشین باید حساسیت زیادی به خرج دهید و قید کالای قیمت مناسب را بزنید زیرا در صورت خرید تسمه تایم ارزان و بی کیفیت در دراز مدت متحمل خرج های بالای موتور خودرو خواهید شد.
بسیاری از تسمه‌های موجود در بازار فاقد ضمانت و خدمات پس از فروش هستند، بنابراین سعی کنید برند و جنسی را انتخاب کنید که شامل گارانتی باشد. زیرا در این صورت خیال شما از بابت اصل بودن تسمه تایم و خدمات دهی درست، راحت خواهد بود.

به طور کلی نشانه های اورجینال بودن تسمه تایم خودرو شامل موارد زیر می شود:

• تسمه تایم باید از مکانی معتبر و شناخته شده خریداری شود. توجه داشته باشید این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
• توجه کنید که تسمه تایم های اورجینال به هیچ عنوان به صورت فله ای و باز به فروش نمی رسند.
• تسمه تایم های اصلی حتما دارای تضمین و بیمه نامه معتبر می باشند.
• تسمه نباید دچار زدگی و خوردگی باشد.
• باید به تاریخ درج شده روی تسمه تایم دقت کنید.

بهترین مارک تسمه تایم

در زمان تعویض تسمه تایم خرید بهترین برند شناخته شده برای مصرف کننده اهمیت بسیار زیادی دارد. در حال حاضر در بازار کشور تسمه تایم های اصلی که دارای کیفیت و کارایی بالایی دارند عبارت‌اند از  کنتیننتال آلمان ، اپتی بلت آلمان ، دایکو ایتالیا، دانگیل سوپر استار کره، پاور گریپ، mbp کره

جمع‌بندی:

بررسی و بازدید دوره‌ای خودرو کار مهمی است که باید هر چند وقت یکبار این کار توسط خود فرد یا مکانیک انجام شود تا خودرو از آسیب‌های احتمالی مصون بماند.
بررسی و بازدید خودرو در ماشین های قدیمی اهمیت بیشتری دارد زیرا در صورت برطرف نشدن یک ایراد جزئی باید متحمل هزینه زیاد و خسارت زیادی شوید.
اگر شما خودروی دسته دومی خریداری کردید حتما از مالک قبلی خودرو بخواهید اطلاعات مربوط به زمان آخرین مرتبه تعویض تسمه‌تایم را در اختیار شما قرار دهد و برای اطمینان بیشتر بهتر است به یک مکانیک مراجعه کنید تا تسمه تایم را مورد بازبینی قرار دهد و یا اینکه با میل خودتان نسبت به تعویض زود تر از موعد آن اقدام کنید، چون هزینه‌ای که برای شما دارد در مقابل ریسک انجام ندادن این‌کار بسیار ناچیز است؛ البته برخی از فروشندگان خودرو در هنگام فروش، فاکتور و تاریخچه تعویض تسمه‌تایم و سرویس های دوره‌ای را در‌ اختیار خریدار قرار می‌دهند و خیال خریدار را تا حدودی زیادی راحت می‌کنند.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp chat